Slots närmare dörren betalar ofta ut – Casinomyter

Här en myt i vår rad av andra som vi berättar om. Denna handlar om ett av casinots stora dragplåster, casinoslotsen, samt hur dessa är placerade för att få en eventuell psykologisk genomslagskraft. Något som drar in besökarna och lockar med stora vinster, men är det en myt eller sanning?

Det handlar som redan nämnt om casinoslots och hur de är placerade. En myt säger att casinohotellen och dess ägare placerar ut speciella casinoslots nära dörren. Dessa ska också vara riggade till att betala ut mer än andra slots som står runt omkring i casinot. Slotsen står precis vid dörren och ingången så att nytillkomna besökare ska upptäcka dem. När man ser att casinoslotsen betalar ut, mycket och ofta så vill man själv prova lyckan. Föreställ dig det scenariot själv.

Du är på väg in i casinot, kanske för första gången och du har spända förväntningar. Direkt i gången som leder in till själva hjärtat av casinot står det fler olika casinoslots uppställda. Samtidigt som du rör dig framåt så hör du att en efter en betalar ut pengar, det utannonseras med höga melodier och blinkande lampor. Är det denna positiva upplevelse som möter dig, så är det troligt att du får en bild och en tanke med: “Här vinner man ofta, jag ska ta chansen och spela jag också”.

Är detta en sanning eller myt?

Enligt alla casinoägare samt experter så ska denna myt vara helt felaktig. Det ska inte finnas några casinoslots som betalar ut mer är andra, samt att dessa ska vara placerade för att synas. Casinot kan ändå använda någon form av psykologisk marknadsföring på ett sätt som får en besökare att spela ett specifikt spel.

Psykologisk marknadsföring

Psykologisk marknadsföring används i flera olika försäljningskanaler. Denna typ av marknadsföring ser du på nätet, i tv, tidningar samt i vanliga fysiska butiker. Skickliga personer som har kunskap om både psykologi och marknadsföring använder det för att framkalla känslor hos eventuella kunder.

Psykologi betyder; läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. Vet man då hur en människa fungerar så är det lätt att spela på beteende, känslor osv. Det kan vara många saker som påverkar i en reklam. Om ett företag gör en reklamfilm för sin casinosida så kan alla olika delar i innehållet som går ut ha stor betydelse. Färg, ljud, objekt, skådespelare osv kan påverka oss både negativt och positivt.

Det kan vara att en reklamfilm visar positiva effekter som kommer efter att ha spelat på ett online casino. Skådespelarna ler och är glada, det är munter musik och en text där det kan stå ”våga chansa du också, jag vann 10 000 kr på bara några minuter”. Ser vi på en sådan reklamfilm får man till stor del en positiv upplevelse. Man kan leva sig in i situationen och fångas upp i ögonblicket.

Företag får dock inte annonsera och göra reklam hur som helst. Om en reklam anses felaktig kan man anmäla den till reklamombudsmannen (ro) och få den granskad.